Menu
5 klíčových kritérií pro úspěch startupu

5 klíčových kritérií pro úspěch startupu

5 minut čtení

Často přemýšlím, jaké jsou hlavní příčiny, že některé startupy zazáří až do nebes a některé neuspějí. Podle statistik až 90 % startupů zanikne. Kritické jsou především první roky.

Za posledních deset let jsem měl v desítce startupů výkonnou funkci na úrovní majitele, jednatele nebo ředitele. Aktuálně jsem spolumajitelem tří startupů.

Dalším startupům a technologickým firmám jsem nahlédl pod pokličku přes různě intenzivní konzultace. Někdy šlo o malé firmy, někdy projekty, které během pár let vyrostly z nuly do hodnoty několika milard korun a stovek pracovníků.

Těch důvodů, proč startup není úspěšný, těch samozřejmě může být celá řada – nedostatečný zájem o produkt či službu, nedostatek financí nebo pomalý růst obratu.

Při budování startupu a firmy neexistují zkratky. Vše je potřeba odpracovat.

Podle všeho existuje jeden faktor, který významně pomůže s úspěchem: správné načasování.

1, Správné načasování je hlavním kritériem úspěchu

Poslední roky o správném načasování hodně přemýšlím. Spousta lidí asi nebude věřit. Opravdu hodně lidí a podnikatelů žije v mylné představě, že základem úspěchu je dobrý nápad.

Existuje však mnoho případů, kdy se zdánlivě dobré myšlenky obrátily v neúspěšný pokus a naopak méně zajímavé nápady přinesly úspěch. Zda bude produkt nebo služba úspěšná závisí na tom, jestli je na trh uvedena ve správný čas – spotřebitelé připraveni, správná technologie, atd.

V případě, že s nápadem přijdete brzy a lidé nebo technologie nejsou připraveni, těžko uspějete. Když přijdete na trh pozdě, ve chvíli, kdy je na trhu množství konkurentů, také těžko uspějete.

Otázkou je, jak správné načasování určit. Jednou z možností je průzkum trhu, zaměřit se na zákazníky, průzkum konkurence, poptávky, atd. Pro nejlepší načasování je potřeba trocha štěstí. To samozřejmě zní trochu krutě a nezdá se to být fér.

2, Bez dobrého týmu nápad nezrealizujete

Druhým nejdůležitějším kritériem pro úspěch startupu je dobrý tým.

Úspěch startupu leží na ramenou vašeho týmu a jen jeden slabý článek může položit celou společnost ke dnu. Výběr špatných lidí znamená plýtvání časem, penězi i nápadem.

Základem při výběru zaměstnanců je definice pozic a pracovní náplně každého člena budoucího týmu. Je potřeba k jednotlivým pozicím přiřadit priority a na ty nejvyšší z nich přijmout lidi s větším talentem, než mají ostatní v týmu.

Při zakládání startupu nemusíte přijímat zaměstnance na hlavní pracovní poměr, stačí zaměstnat lidi na poloviční úvazek – když dělají svou práci excelentně, je to jistější, než nabídnout hlavní pracovní poměr zaměstnanci, který se možná neosvědčí.

Osobně mám v každém startupu nějaké procento lidí z řad studentů vyšších ročníků VŠ (osvědčili se mi hlavně lidi z VŠE). Sice nemají tolik času jako full-time kolegové, nicméně mají skvělé nápady a často i spoustu zdravé energie a proaktivity a tím vynahradí, že někdy nemůžou být na meetingu, protože zrovna mají ve škole cvičení nebo zkoušky.

Ideální pracovník startupu by měl mít zkušenosti v oblastech, ve kterých ostatní členové týmu zkušenosti nemají, jsou ochotni přijmout zpočátku limitovaný plat a sami se zajímají o váš produkt či službu. S takovými kandidáty máte šanci sestavit tým snů.

Nápad je důležitý, ale musíte s ní umět naložit

Vraťme se zpět k nápadu. Jak jsem již zmiňoval, dobrá myšlenka je sice důležitá, ale z pěti základních kritérií pro úspěšné fungování startupu zaujímá až třetí místo.

I když může být nápad sebelepší, jestliže jej na trh nedostanete ve správný okamžik, nebudete úspěšní. Stejně tak pokud nesestavíte dobrý tým, který myšlenku nedokáže zrealizovat, je i dokonalý nápad k ničemu.

Nemusíte ani přicházet s ničím novým. Stačí se inspirovat zahraničními úspěšnými projekty, převzít je a překlopit je do našeho prostředí.

Podívejte se na firmy jako Slevomat, ePojisteni.cz, DameJidlo a stovky dalších. To jsou miliardové firmy, které můžete zařadit do škatulky „copy-cat“. To znamená firmy převzaly nápad a produkt úspěšný v zahraničí a ve správný čas vytvořili dobrý tým a dokázali rozjet úspěšný projekt.

Je třeba správně zvolit businessový model

Co do důležitosti se na čtvrtém místě nachází business model, který tvoří jádro každého úspěšného startupu. Bez ohledu na to, jak moc je váš nápad jedinečný, pro startup musí existovat uskutečnitelná cesta k získání peněz, aby firma byla schopná sama sebe uživit.

Musíte vybrat takový business model, kterým dokážete uspokojit potřeby zákazníka a to lépe než konkurence. Takových modelů existuje mnoho a je potřeba najít ten, který bude fungovat. Výhodou je, že business model můžete docela snadno i testovat a měnit.

Možností financování existuje bezpočet

Poslední z pěti kritérií je financování. Přijde mi vždy děsně úsměvné, když zakladatelé firmy na první místě řeší peníze a už by si diktovali služební auta a skvělé kanceláře.

Peníze jsou z této pětky nejméně důležité. To neznamená, že jsou nepodstatné. V dnešní době existuje bezpočet možností, jak zafinancovat své podnikání – vlastní kapitál, spolupráce s investory, předčasná smlouva s partnerem nebo zákazníkem (platba dopředu), zapojení se do startupového inkubátoru apod.

Často se mě lidi ptají, jak začít. Nejlepší je vytvořit prototyp a získat prvního klienta. Potom je vždy zajištění financování mnohem jednoduší. Složitě ladit business plány a zdlouhavě schůzkovat, to nikdy nepřinese tak dobré výsledky jako první ostrý test, i když třeba jen na nedokonalém produktu.

Pokud se podaří alespoň částečně ověřit, že první čtyři body jsou úspěšně splněny, získat finance a podporu investorů už nebývá problém.

Pokud vás podobné téma také oslovuje, doporučuji toto TED video, které mi pomohlo utřídit si myšlenky ohledně budování nápadů a vlivu načasování na úspěch.

Téma budování startupů je mi velmi blízké. Připadám si jako ryba ve vodě, když se rvu o svou pozici na trhu. Na podobné téma jsem doporučoval knížku The Hard Thing About Hard Things.

Jaké jsou vaše zkušenosti z budování firem?

Poslední aktualizace: 06. 11. 2017