Menu
Počet veganů v ČR roste –⁠ proč se lidé stávají vegany?

Počet veganů v ČR roste –⁠ proč se lidé stávají vegany?

5 minut čtení

Popularita veganství a vegetariánství po celém světě roste a Česká republika není výjimkou. Podle výzkumu agentury Ipsos v roce 2020 ze svého jídelníčku zcela nebo alespoň částečně maso vyřazoval již každý desátý Čech.

Až třetina Čechů v současné době upřednostňuje zdravé potraviny. Již 4 % Čechů nejí maso. Také veganství je u nás na vzestupu, hlásí se zde k němu 1 % lidí. Celá desetina zdejší populace se maso snaží omezit alespoň částečně.

Pozadu nezůstává ani zbytek Evropy. V Turecku maso vyřazuje už bezmála polovina obyvatel, Anglie za posledních 10 let hlásí nárůst počtu veganů o 350 %. V Americe se podle údajů společnosti GlobalData podíl veganů za poslední tři roky zvýšil dokonce o 600 %.

Trend je následován i na opačné straně světa, kde čínská vláda skrze novou příručku o stravování vyzývá občany, aby svou obvyklou spotřebu masa zredukovali na polovinu.

K rostlinnému stravování motivuje zdraví i životní prostředí

Jedním z předních důvodů, proč se k vegetariánství a veganství uchyluje stále více lidí, je snaha o zmírnění právě probíhající environmentální krize. Živočišná strava totiž může za růst uhlíkové stopy, který s každým rokem rapidně zrychluje. Zdravá a dobrá snídaně lze připravit i ve veganské verzi, u obědů a večeří platí to samé.

Motivací k alternativním způsobům stravování jsou často i zdravotní potíže, které ve většině případů způsobují mléčné výrobky. S laktózovou intolerancí žije řada lidí dlouhá léta, než se o její diagnóze vůbec dozví.

I rostlinná strava může být rozmanitá a nutričně vyvážená.

Podobné problémy se obvykle týkají zástupců starší generace. Na rostlinnou stravu tak musejí přecházet nedobrovolně na doporučení lékaře či výživového poradce. Důležitou roli ve veganství hrají také etické důvody. Lidé se k němu uchylují kvůli šetrnosti k přírodě a respektu ke zvířecím právům.

Stejně jako u nás i v celém světě rostlinné stravování vyhledávají převážně mladí lidé do 35 let věku. Důvodem je to, že se více zajímají o novodobé trendy, klimatickou krizi a také o to, co je pro jejich tělo prospěšné. Mezi trendy se vrací tradiční zpracování zeleniny. Prospěšná je (podomácku) kvašená zelenina.

Ke změně postupnými kroky

Vyloučení masa z jídelníčku nemusí hned nutně znamenat vegetariánství či veganství. Čím dál více lidí se uchyluje k dalším typům alternativního stravování, jejichž podstatou je omezení živočišných produktů na úkor těch rostlinných, ovšem o něco benevolentněji.

28 % Čechů se v průzkumu nechalo slyšet, že se k podobné změně v budoucnu chystají. Dopracovat se k ní chtějí malými a postupnými kroky, tedy například omezením uzenin a jejich nahrazením rybami či luštěninami. Oblíbená je zejména černá čočka, červená čočka či cizrna.

Co jedí vegani dále? Smetanové pomazánky nahrazují hummusem, obzvlášť chutný je dýňový hummus a hummus s červenou řepou. Skvělou alternativou mléčných výrobků je tofu, jako vydatnou přílohu k masovým náhražkám lze použít quinou nebo třeba bulgur.

TIP: Důležité je také doplňovat vitaminy a minerály pro vegany. Více informací o veganství a vegetariánství přináší portál Vegan.cz.

Z výše uvedených důvodů se Čechům zamlouvá například myšlenka flexetariánství. To má ve zdejší populaci již nyní 4% zastoupení a očekává se jeho další vzestup. Flexetariání sice konzumují maso a ryby, avšak ve velmi omezené míře.

Od veganství odrazují vysoké ceny a špatná dostupnost potravin

Cesta k veganskému stravování není vždy úplně snadná a důvodů, proč se mu většina Čechů stále vyhýbá, je mnoho. Tím hlavním je skutečnost, že jim vegetariánské a veganské výrobky nechutnají tolik jako ty živočišné a že s nimi neumějí pracovat.

Důležitou roli hraje i vysoká cena a složitá dostupnost potravin. Veganské alternativy jsou dražší než jejich původci a bývají k zakoupení pouze ve specializovaných obchodech. To se v poslední době snaží změnit velké potravinářské firmy. Na rostoucí oblibu rostlinného stravování reagují neustálým rozšiřováním a zdokonalováním veganských výrobků.

Luštěniny představují nedílnou součást veganského jídelníčku. Jsou totiž bohaté na důležité živiny a vítaminy.

Jedním příkladem za všechny je švýcarská firma Nestlé, která bezmasé alternativy začala vyrábět jako vůbec jedna z prvních na světě. Toto odvětví poměrně silně ovládá dodnes.

V nabídce její speciální značky Garden Gourmet nechybí falafely ani náhražky řízků či masových kuliček. V roce 2019 Nestlé odkoupilo firmu Sweet Earth a rozšířilo tak svůj vegetariánský sortiment o sendviče, burrita a hamburgery.

Také francouzský výrobce mléčných produktů Danone již před lety zaznamenal rostoucí popularitu rostlinných alternativ a příznačně na ni zareagoval. Odkoupil americkou firmu WhiteWave Foods, která se specializuje na výrobu neživočišných jogurtů, mléka a dalších.

Poptávka po náhražkách masa stoupá

Rostlinné náhražky masa jsou dnes již tak propracované, že tělu dokážou chuťově i nutričně dodat to, co maso zvířecí. Poptávka po nich proto pochopitelně stoupá. Zatímco před dvěma lety byla jeho celosvětová tržní hodnota odhadovaná na 11,1 miliardy dolarů, v roce 2027 by měla dosáhnout asi 35,5 miliard dolarů.

Průkopníkem i absolutním lídrem ve světě i u nás je v tomto odvětví americká firma Beyond Meat. Na paty jí šlape společnost z Kalifornie s názvem Impossible Foods, která se těší přízni zejména u amerických strávníků a investorů.

Na evropském trhu zatím Impossible Foods nemá své místo. K výrobě produktů totiž používá geneticky modifikované potraviny, které před uvedením do prodeje musí podstoupit pokročilejší testování.

Českých výrobců přibývá

Příznivci lokálních značek si oblíbili zejména pražskou značku Mana. Ta se původně proslavila svou funkční stravou ve formě hotového nápoje, v roce 2019 však představila také rostlinnou alternativu hovězího burgeru. Ambice má Mana vysoké, což dokazuje milionovými investicemi do modernizace a nového zařízení.

Do průmyslu zasahují i menší firmy, příkladem jsou majitelé veganského bistra Mooi se svým NeMasem, kterým plní rostlinný kebab. Koupit ho lze v Brně nebo v nové pražské pobočce ve veganském domě v Černé labuti.

Českou jedničkou ve výrobě rostlinného mléka a jogurtů je značka Optimistic, dříve Nemléko. I ta v minulém roce zaznamenala vzrůstající poptávku po rostlinných produktech. Kromě počtu prodejů stoupl i její obrat, a to meziročně o 10 %.

S poptávkou roste také nabídka. Své o tom ví například značka Soyka, která nabízí alternativy mléčných výrobků ze sóji. Silnou pozici si na tuzemském trhu vybudoval také výrobce rostlinných sýrů Alexýr či firma Supervego specializující se na výrobu veganských alternativ klobás a utopenců.

Poslední aktualizace: 10. 07. 2021