Menu
Zoot expanduje do Rumunska, Chorvatska a Slovinska – očekává vysoké tržby

Zoot expanduje do Rumunska, Chorvatska a Slovinska – očekává vysoké tržby

4 minuty čtení

V České republice velmi známý e-shop s módou Zoot se po několika letech koncentrace na český trh vydává do zahraničí. Rumunsko, Chorvatsko, Slovinsko – to jsou země, ve kterých obchod začne módu nabízet svým novým zákazníkům. Jak expanze probíhá a jaké další kroky Zoot podnikne?

Ačkoliv se Zoot chystá na expanzi na rumunský trh, právě tato země není pro e-shop žádnou novinkou, jelikož se do ní po 6 letech vrací. V Rumunsku před lety obchod dokonce otevřel 3 z jeho ikonických Výdejen radosti, které jsou s obchodem neodmyslitelně spjaty.

Zde si zákazníci totiž mohou vyzkoušet zboží ihned po objednání a bez jakýchkoliv starostí případně vrátit, aniž by museli podstupovat celý proces reklamace. I díky tomu Zoot vrácení zboží v Rumunsku posunul na jinou úroveň.

Obchod se z tamního trhu stáhnul po 3 letech fungování, jelikož tehdejší situace na domácí scéně pro něj nevyznívala dobře. Díky již předešlým aktivitám tak nyní Zoot disponuje databází 100 000 zákazníků, sociálními sítěmi a v neposlední řadě i dobrým jménem v hlavním městě.

Kladné recenze Zoot může využít v budování jména i v regionech. Investice do marketingu v Rumunsku dosahovaly desítek milionů korun, díky čemuž již značka nevstupuje na zcela neprobádané území.

Mimo tuto balkánskou zemi však český e-shop Zoot stojí o prozkoumání dalších evropských trhů. Právě Slovinsko a Chorvatsko představují mnohými firmami nedotčená odbytiště, přitom bezpochyby skýtají určitý potenciál.

Výdejny radosti představují charakteristický prvek Zootu.

Cíle expanze Zootu

Zoot si od expanze do tří výše uvedených zemí slibuje dosažení obratu až 85 milionů korun. Pronikání na výše uvedené trhy pak bude probíhat v 3 fázích, na základě kterých dojde k postupnému zavedení značky.

První fáze spočívá zejména v komunikaci o šíři sortimentu. Ti, kteří využívají český Zoot, zcela jistě o široké nabídce povědomí mají. Obchod buduje síť o více jak 200 značkách a 460 000 kusů různého oblečení skladem.

Na tuto fázi poté naváže marketing, přesněji řečeno výkonnostní a brandový. V tomto ohledu je v Chorvatsku a Slovinsku nutné budovat naprosto nová spojení, což je právě oproti rumunskému trhu určitá nevýhoda.

V poslední fázi plánuje Zoot rozšíření Výdejen radosti, o kterých již bylo v článku psáno. Zákazník si kupříkladu objedná šaty, a to klidně v několika velikostech a jako místo vyzvednutí uvede právě tyto pobočky.

Zoot šaty následně odešle právě na určenou Výdejnu radosti, kde si zboží zákazník pečlivě prohlédne a následně vyzkouší. Pokud se mu dané oblečení nezamlouvá či mu nesedí, zaplatí pouze za to, co si skutečně odnese domů.

Vlastní pobočky Zoot postupně uzavírá, jelikož jejich hospodaření nedosahuje požadovaných výsledků.

Spolupráce s e-shopem Different

Zoot má proces expanze o několik kroků ulehčený také díky e-shopu Different. Ve své strategii může Zoot těžit právě ze zkušeností tohoto obchodu, jenž je součástí společnosti Company New, která oba uvedené obchody vlastní.

Na tuzemském trhu se jedná o zavedenou značku, avšak právě mimo něj Different působí na 8 trzích po celé Evropě, kde tvoří 70 % svého celkového obratu.

E-shop Different tak prošlapává Zootu cestu, která by za standardních podmínek byla mnohem náročnější. Zákaznický servis je společností již kompletně vybudován, na což nyní může Zoot optimálně navázat.

Zoot může využít například kvalitního věrnostního programu, který Different na svých zahraničních trzích aplikuje. Kompletní IT řešení procesů jako průchod košíkem, weby, dopravci či platební metody může e-shop taktéž čerpat.

Different i Zoot jsou dosti podobně orientované obchody a v rámci Company New nyní došlo k jejich úspěšnému propojení. Recenze Different i Zoot jsou velice kladné a zákazníci lze nakupují velmi rádi. Zázemí mateřské společnosti a sdílení know-how tak může Zootu k celé expanzi náležitě pomoct. V létě 2021 navíc investiční skupina Natland posiluje znovu, přidá se k ní Bibloo a Urban Store.

Obě značky se zaměřují na oblečení, doplňky, obuv a zkrátka vše, co se pojí s módou. Popularita internetových obchodů s oblečením stoupá a nejen v tuzemsku tak roste zákaznická základna rovněž obchodům Modivo, Camaieu, Zalando nebo About You.

Mnoho z těchto obchodů je oblíbené pro rychlost dodání, přívětivé ceny a časté slevové akce. Recenze Modivo nebo třeba About you lze dohledat na mnohých diskuzních fórech.

Internetový obchod Zoot má na českém trhu neodmyslitelnou pozici.

Výdejny radosti v Česku končí

Ačkoliv Zoot své Výdejny radosti považuje za konkurenční výhodu, v tuzemsku se obchod rozhodl k jejich uzavření. Původně těchto speciálních výdejních míst existovaly dvě desítky, nicméně pobočky si na sebe jen stěží vydělávaly, a tak byl obchod nucen postoupit k úplnému uzavření.

Zákazníci však o možnost vyzkoušení nepřijdou, akorát se bude odehrávat na jiných místech. Zoot spolupracuje s více než 120 obchody, do kterých si lze zboží zaslat naprosto obdobným způsobem a následně vyzkoušet.

I proto se e-shop pouští do spoluprací právě s obchody, které disponují zkušebními kabinkami. Zoot plánuje, že počet takových výdejních míst by do konce roku mohlo vzrůst až o několik desítek.

Největším problémem hospodaření ohledně Výdejen radosti byly vysoké náklady. Někteří zákazníci si byli totiž schopni objednat zboží v řádu statisíců a poté si odnést pouze zlomek všech objednaných kusů.

Složitější systém vrácení zboží pak způsoboval skutečnost, že téměř 20 % všech zásob pendlovalo neustále mezi skladem a výdejními místy.

V budoucnu se e-shop zaměří na postupné snižování takových nákladů, například prostřednictvím odměn pro zodpovědné zákazníky. VIP služby, speciální akce nebo třeba slevový kupón Zoot poskytne těm, kteří nebudou způsobovat nadbytečnou blokaci zboží.

Poslední aktualizace: 02. 04. 2021