Menu
Co je to podprahová reklama?

Co je to podprahová reklama?

3 minuty čtení

Stalo se vám už někdy, že jste koukali na film a najednou jste zničehonic dostali chuť na něco sladkého? Možná to nebylo tím, že by vaše tělo toužilo po cukrech, ale ovlivnila vás podprahová reklama. Přečtěte si, co to je podprahová reklama a jak vás může ovlivnit. 

Co je to podprahová reklama? 

Když se řekne slovo reklama, většina z vás si představí běžné druhy reklam, jako jsou reklamy v televizi, Google reklamy nebo bannerové reklamy. Všechny tyhle druhy propagace jsou explicitní a výrazné a jejich cílem je upoutat pozornost potenciálních zákazníků. 

Na druhé straně stojí podprahová reklama. Jde o druh reklamy, která je zaměřená na podvědomí člověka. Podstatou podprahové reklamy je využívání symbolů, zvuků nebo obrazů, které vaše vědomí nezachytí, ale vaše podvědomí ano. Výsledkem je, že na vás cílí reklama, o které vy nemáte nejmenší tušení. 

Jaké jsou formy podprahové reklamy? 

Existují tři formy podprahové reklamy podle toho, jakým způsobem je prezentovaná. 

Zvuková forma 

Podstatou zvukové podprahové reklamy je vložení zvuku do audio obsahu, jako je rozhlasová reklama, hudba nebo třeba podcast.  

Známým příkladem zvukové reklamy je případ, kdy společnost Ford v roce 2000 použila zvukovou podprahovou reklamu v rádiovém spotu pro svůj vůz Falcon. Do reklamy společnost zaintegrovala zvuk cvakajícího klíče na frekvenci 20 Hz (frekvence pod hranicí lidského sluchu). Cíle bylo zvýšit poptávku po vozech společnosti Ford.  

Obrazová forma 

Podprahová reklama v obrazové formě spočívá ve vkládání obrázků, zpráv nebo symbolů přímo do vizuálního obsahu. S rozmachem streamovacích služeb, jako je Netflix, HBO Max nebo třeba Disney+ získává podprahová reklama v seriálech a filmech ještě větší potenciál.

Typickým příkladem je plakát filmu Lví Král, kde je zakomponovaná silueta ženského pozadí. 

Kombinovaná forma 

Kombinovaná forma obsahuje jak zvukové, tak i obrazové prvky. Díky tomu může být tahle forma reklamy účinnější, protože ovlivňuje více smyslů.  

V roce 1973 byla do filmu Vymítač ďábla vložená kombinovaná podprahová reklama. Ve filmu se na krátkou dobu zobrazila postava démona spolu se zvukem husího kvákání. Cílem bylo vyvolat u diváků strach a zvýšit tak napětí ze sledování filmu. 

Jaká je historie podprahové reklamy? 

Pojem podprahová reklama, anglicky subliminal advertising, se poprvé objevil ve 20. století. V té době se začaly provádět první experimenty na poli psychologie reklamy, aby se zjistilo, jestli můžou být lidé ovlivnění na úrovni podvědomí. 

Jeden ze známých experimentů, který provedli v 50. letech James Vicary a Frances Thayer, je podprahová reklama s popcornem a Coca-Colou. Během promítání byly napříč filmem zobrazované obrázky popcornu a Coca-Coly. Obrázky se zobrazovaly na tak krátkou dobu, že je diváci nebyli schopní vědomě zaregistrovat. Výsledkem bylo, že došlo k nárůstu prodeje Coca-Coly a popcornu v kině.  

V průběhu 20. století probíhal rozvoj reklamního průmyslu a spolu s ním i používání podprahových reklam. Reklamní agentury hledaly nejrůznější způsoby, jak vložit skrytou reklamu do kampaní, aby ovlivnily spotřebitele. 

Koncem 20. století ale začala podprahová reklama vyvolávat stále více diskuzí. Byla označovaná za neetickou a manipulativní. V některých zemích byly dokonce přijaté zákony a regulace, které omezují používání podprahové reklamy.  

Jak je to s podprahovou reklamou dnes? 

V České republice není podprahová reklama přímo zakázaná, ale je regulovaná několika zákony – zákonem o regulaci reklamy a zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání.  

Jestli hledáte vhodný způsob propagace vašeho produktu nebo služby, pak podprahová reklama určitě není jedním z nich. Existuje ale spousta dalších způsobů, jak oslovit vaši cílovou skupinu. Pokud si nevíte rady s reklamou na internetu, nechte to na odbornících, kteří se o vše postarají. 

Zdroj foto: hamid mumtaz / Shutterstock.com

Poslední aktualizace: 27. 02. 2024