Menu
Franšíza – co to je, nabídka v ČR

Franšíza – co to je, nabídka v ČR

6 minut čtení

Mezi nejznámější franšízové řetězce bezpochyby patří řetězce rychlého občerstvení, různé hotelové komplexy nebo automobilové servisy. Franšízing neboli franchising je v současnosti považován za jeden z nejbezpečnějších modelů podnikání. Proč tomu tak je a co si pod pojmem franšíza či franchisa představit? A jaká je nabídka franšízy v ČR?

Shrnutí článku

Franšíza je podnikatelský model, ve kterém franšízor poskytuje franšízantovi právo využívat svou značku, know-how a systém podnikání za poplatek.

Franšízor zajišťuje podporu, školení a kontrolu kvality, zatímco franšízant provozuje podnik samostatně, avšak podle přesných pravidel značky.

Tento model umožňuje rychlou expanzi značky. Nabídka franšízy v ČR je pestrá. Na tomto principu fungují zejména řetězce rychlého občerstvení, realitní kanceláře nebo fitness centra.

Franšíza neboli franchisa je formou podnikání, která přináší možnost úspěchu i začínajícím podnikatelům bez velkých zkušeností. To je jedním z důvodů, proč se tento model těší tak velké oblíbenosti – například v Česku na základě franšízové licence aktuálně podniká několik tisíc subjektů.

Co to je franšíza a franšízing?

Franšíza (nebo také franchising/franšízing) je model podnikání, který spočívá v dlouhodobé smluvní spolupráci mezi dvěma nezávislými subjekty:

  1. Franšízor (poskytovatel licence): Firma, která vlastní zavedenou obchodní značku, koncept, know-how a obchodní model (např. McDonald’s, KFC, Subway, realitní kanceláře).
  2. Franšízant (nabyvatel licence): Nezávislý podnikatel, který získá právo tento zavedený koncept používat.

Zjednodušeně řečeno jde o poskytnutí již ověřeného podnikatelského nápadu jiným podnikatelům na základě licence.

Držitel franšízové licence (franšízant) tento ověřený model podnikání dále uplatňuje – vlastní firmu řídí a spravuje svobodně a nese také plnou odpovědnost za svá rozhodnutí. Využívá při tom však zkušeností poskytovatele licence (franšízora) a výhod franšízového systému.

Jedná se v podstatě o dlouhodobou spolupráci, jejímž cílem je dosáhnout oboustranného hospodářského úspěchu. V tomto modelu vždy platí, že je-li úspěšný franšízant, je úspěšný i franšízor. Proto je v zájmu poskytovatelů licencí poskytnout franšízantům co možná nejlepší podporu. Ta může mít podobu různých školení, marketingových kampaní apod.

Franšízant za to franšízorovi platí vstupní poplatek za udělení licence a převádí na něj určité procento svého příjmu po celou dobu vzájemné spolupráce. Tyto peníze pak slouží všem držitelům licence – jsou tedy dále využívány celou franšízovou sítí.

Nabídka franšízy v ČR

Nabídka franšízy v ČR je široká, zahrnující jak mezinárodní giganty, tak i silné tuzemské značky. Celkově na českém trhu působí přes 300 franšízových systémů s rostoucím podílem českých konceptů.

Nejvíce franšíz je tradičně zastoupeno v sektoru služeb a obchodu. Nabídka zahrnuje široké spektrum známých i méně známých podniků.

Hlavní oblasti nabídky franšíz v ČR

Největší zastoupení franšízových konceptů je v následujících segmentech:

  • Gastronomie a rychlé občerstvení: Tento segment je historicky nejsilnější a zahrnuje jak globální řetězce, tak i české originály.
    • Příklady: McDonald’s, KFC, Subway, Burger King, Bageterie Boulevard, Fruitisimo, UGO.
  • Obchod a maloobchod: Zahrnuje specializované prodejny, potraviny, kosmetiku a další.
    • Příklady: Sklizeno (farmářské produkty), OMV (čerpací stanice), Yves Rocher (kosmetika).
  • Služby (Finanční a realitní): Silný růst zaznamenávají realitní kanceláře a finanční poradenství.
    • Příklady: RE/MAX, Century 21, Partners Market.
  • Služby (Krása, zdraví a fitness): Různé specializované služby a fitness centra.
    • Příklady: BodyBody, Contours (fitness pro ženy).
  • Vzdělávání a volný čas: Jazykové školy, doučování nebo dětská centra.

Nabídku konkrétních franšízových příležitostí lze nejčastěji najít:

  • Katalogy franšíz: Specializované portály a magazíny věnované franšízingu v ČR.
  • Česká asociace franchisingu (ČAF): Poskytuje informace o etických a zavedených systémech.
  • Franšízové veletrhy: Akce, kde se zájemci mohou setkat s franšízory osobně.

Katalog je k nalezení například na webu Franchising.cz nebo Topfranchising.cz.

Nabídka franšízy v ČR je široká. Dominují především oblasti gastronomie a rychlé občerstvení.

Proč je franšíza výhodná?

Franšízing oproti jiným způsobům podnikání přináší poskytovatelům i držitelům licence několik zásadních výhod. Je tomu tak částečně proto, že se prakticky jedná o opakování již ověřeného podnikatelského vzorce. Hlavními benefity franšízy jsou:

  • Nižší vstupní kapitál

Vlastní podnikání se neobejde bez dostatečného množství financí. Někoho tento fakt odradí ještě před tím, než se do vlastního podnikání pustí. Jiní začínající podnikatelé si zase musí brát úvěry, které mohou podnikání kvůli úrokům zbrzdit. Více informací o začátcích podnikání a možnostech financování přináší např. článek „Jak začít podnikat“.

V případě franšízy však podnikatel může počítat s finanční pomocí franšízora, popřípadě majitele franšízové sítě. Buď částečně uhradí náklady na vybudování pobočky, poskytne půjčku z rezerv franšízové sítě, nebo sjedná půjčku vlastním jménem.

  • Nižší riziko ztrát

V zájmu franšízorů je, aby franšízy prosperovaly. Běžně proto provádějí průzkum lokálních trhů na místech pro potenciální budoucí franšízy. Pokud se dané místo ukáže být rizikové, licenci vůbec neudělí. Snaží se zkrátka o úspěšný růst své značky.

  • Motivace franšízantů

Z principu tohoto modelu podnikání vychází také dostatečná motivace týmu. Vlastnictví franšízy totiž znamená více než pouhé vedení pobočky. Díky tomu si franšízanti více hlídají náklady na její provoz i ostatní výdaje, které se snaží minimalizovat. Určitou výhodu přináší také délka vzájemné spolupráce – franšízové smlouvy jsou obvykle uzavírány na pět nebo deset let.

Franšízant, franšízor a další pojmy

Pro snazší pochopení toho, co to je franšíza a franchising, je dobré se seznámit s několika základními pojmy.

Franšízor

Franšízor (anglicky franchisor) je osoba nebo firma, která vlastní obchodní značku, know-how, obchodní model nebo systém podnikání a uděluje právo jiným osobám – tzv. franšízantům (franchisees) – používat tyto prvky za určitých podmínek.

Co franšízor dělá:

  • Poskytuje franšízantovi licenci k používání obchodního jména, loga, vzhledu provozovny apod.
  • Předává mu know-how – tedy osvědčený způsob podnikání.
  • Poskytuje školení, marketingovou podporu a někdy i dodavatelský řetězec.
  • Kontroluje, zda franšízant dodržuje standardy značky.

Příklad: Společnost McDonald’s je franšízorem – vlastní značku, systém provozu restaurací a poskytuje je podnikatelům (franšízantům), kteří provozují jednotlivé pobočky podle přesně daných pravidel.

Franšízant

Co to je franšízant? Jedná se o držitele franšízové licence podnikající v rámci franšízového systému. Může jím být fyzická i právnická osoba. Franšízant podniká samostatně a nezávisle a je odpovědný za rizika, která se s podnikáním pojí.

Co dělá franšízant:

  • Platí franšízorovi vstupní poplatek a často i pravidelné licenční poplatky.
  • Provozuje podnik podle přesných pravidel a standardů franšízora.
  • Využívá jeho značku, marketing, receptury, technologie, školení a podporu.
  • Je nezávislým podnikatelem – má vlastní právní subjektivitu, avšak musí dodržovat franšízový systém.

Příklad: Podnikatel, který si otevře restauraci McDonald’s ve svém městě, je franšízant. Používá značku, logo, systém obsluhy i nabídku jídel podle pokynů franšízora – společnosti McDonald’s Corporation.

Franšízový systém

Systém, který se rozvíjí prostřednictvím subjektů sdružených pod jednou firemní značkou, a který postupuje dle jednotných standardů.

Franšízová síť

Veškeré vlastní i franšízové pobočky vznikající v rámci konkrétního franšízového systému.

Master-franšízing

Master-franšízing je zvláštní forma franšízingu, při které franšízor udělí práva jedné osobě nebo firmě (tzv. master-franšízantovi), aby mohla rozvíjet franšízovou síť na určitém území – například v celé zemi nebo regionu.

Master-franšízant

Vlastník master-franšízové licence, jenž spravuje franšízovou síť v lokalitě vymezené master-franšízorem. Na tomto území působí jako zástupce franšízora – udílí další licence, poskytuje školení a podporu jejich příjemcům apod.

Franšízová pobočka

Provozovna nebo prodejna, která funguje na základě franšízové smlouvy (ta upravuje právní vztahy mezi franšízorem a franšízantem). Dle franšízové smlouvy je vlastníkem pobočky franšízant, který současně může vlastnit více franšízových poboček.

Vlastní pobočka

Provozovna nebo prodejna, jejíž vlastníkem je franšízor. Než prodá licenci, musí svůj koncept otestovat právě na vlastních pobočkách, a v případě potřeby ji pozměnit pro lepší podmínky pro budoucí franšízanty.

Domácí franšízový systém

Systém, který je založen na českém podnikatelském konceptu. Může být založen i na konceptu zahraničním, ale je přizpůsobený českému trhu.

Zahraniční franšízový systém

Systém, jehož podnikatelský koncept má původ v zahraničí. V ČR se zahraniční systémy mohou rozvíjet skrze několik forem (dceřiná společnost, Joint Venture, Master licence, regionální zástupce, bezprostřední franšízing).

Poslední aktualizace: 20. 08. 2025