Menu
Jak založit web – přehledný návod pro začátečníky

Jak založit web – přehledný návod pro začátečníky

4 minuty čtení

Vlastní web může být zdrojem pasivního příjmu, po němž v dnešní době touží většina lidí. Jeho založení není nic složitého, ať už se má jednat o e-shop, nebo například blog. Díky redakčnímu systému WordPress a WordPress šablonám lze mít vlastní webové stránky do pár minut a zcela zdarma.

Mít pasivní příjem se hodí vždy. Nemusí se hned jednat o obrovské částky, leckomu stačí i pár tisíc měsíčně jako přivýdělek k zaměstnání. A právě vlastní web může být skvělým způsobem, jak získat nějaké peníze navíc s minimem námahy.

Vydělávat může jak e-shop, tak již zmíněný blog. Návodů, jak založit e-shop, existuje nespočet. Zpočátku si člověk možná vystačí s vlastními schopnostmi, nicméně do budoucna není od věci uvažovat nad využitím služeb profesionála.

V případě blogu je to o něčem jiném. Stačí si stáhnout WordPress šablonu, udělat pár nenáročných technických úkonů a pustit se do psaní. O tom, jak psát blog, již bylo řečeno mnoho. Nejdůležitější je vytvářet hodnotný obsah a psát o tom, co člověka baví.

5 důvodů, proč si založit vlastní web:

  • umožňuje vydělávat odkudkoliv
  • umožňuje vydělávat prakticky bez námahy
  • je to jednoduché a cenově dostupné
  • návody, jak založit e-shop, jak psát blog apod., jsou volně dostupné
  • díky WordPress šablonám je do pár minut hotovo

Díky současným technologiím není žádný problém založit vlastní web do 20 minut, a to buď úplně zdarma, nebo s minimálními náklady. Jak vytvořit webovou stránku?

1. Výběr a registrace názvu domény

Název domény je to, co lidé zadávají do prohlížeče, aby si mohli zobrazit danou webovou stránku. Příkladem je hardyn.cz. Název domény se rovněž používá v e-mailové adrese, například jméno@hardyn.cz.

K dispozici je široká škála koncovek domény, přičemž v českém prostředí se nejčastěji používá .cz, popřípadě .com. Dále existují například .org, .net, .info a podobně. Registrace domény je levná záležitost, obvykle se platí od několika desítek do pár set korun ročně.

Výběru názvu domény se vyplatí věnovat dostatek času. S největší pravděpodobností bude stejný jako název webu, jehož volba by se měla řídit několika jednoduchými pravidly. Například není doporučováno používat pomlčky, speciální znaky apod. Název by rovněž neměl být příliš dlouhý a ideálně by měl odpovídat tomu, o čem daný web je.

2. Nastavení webhostingu

Dalším krokem je pronájem webhostingu. Zpočátku se může zdát, že jde o něco technicky náročného, nicméně opak je pravdou.

Existuje nesčetně poskytovatelů webhostingu, což je v podstatě virtuální prostor, na kterém je web uložen a na kterém běží. Dokonce jsou k dispozici i webhostingy speciálně pro WordPress, poskytované jak zahraničními, tak českými firmami.

Zároveň lze volit mezi placenými a neplacenými hostingy. V tomto případě se doporučuje dát přednost placené variantě, už jen proto, že se na webu nebudou zobrazovat nevyžádané reklamy, které nelze nijak odstranit. Nejedná se o žádné závratné částky, většinou se člověk vejde do pár stokorun ročně.

Na hosting je poté nutné nainstalovat WordPress (popř. jiný redakční systém). Na internetu lze najít obrovské množství podrobných návodů, jak na to. Instalaci zvládne každý, není nutné být nijak zvlášť technicky zdatný.

3. Výběr WordPress šablony

WordPress je oblíbený a do začátku zřejmě nejvhodnější redakční systém, jelikož má jednoduché administrativní rozhraní a umožňuje bezproblémové zobrazení webu na různých zařízeních. Navíc je k dispozici obrovské množství WordPress šablon, z nichž některé jsou zdarma a za jiné je nutné zaplatit symbolickou částku.

4. Publikace obsahu

To, o čem web bude, samozřejmě záleží čistě na jeho majiteli. Ideální je psát o tom, co člověka baví a čemu rozumí. Pokud se jedná o e-shop, je nutné provést průzkum trhu a vytvořit si podnikatelský plán.

V případě blogu se lze řídit také tím, jaká klíčová slova lidé aktuálně vyhledávají, a obsah tomu přizpůsobit. Existují různé online nástroje, které práci s klíčovými slovy usnadní. Web by však měl mít nějaké zaměření (např. na finance, vaření, lifestylová témata apod.). Není nejvhodnější snažit se obsáhnout úplně všechna témata, která jsou zrovna aktuální.

5. Propagace e-shopu či blogu

Jakmile je na webu nějaký obsah, je čas na jeho efektivní propagaci. Co pomůže přilákat na web čtenáře nebo zákazníky?

  • SEO
  • sdílení na sociálních sítích
  • placené reklamy na sociálních sítích
  • PPC reklama
  • registrace webu u služeb typu firmy.cz
  • affiliate programy

Existuje řada způsobů, jak web zviditelnit a přivést na něj čtenáře, popřípadě zákazníky, jedná-li se o e-shop. Některé z nich jsou zdarma, za jiné je třeba zaplatit. Určitě není od věci se o jednotlivé možnosti zajímat více do hloubky a následně vybrat tu, která bude nejlépe odpovídat zaměření a obsahu daného webu.

Poslední aktualizace: 08. 06. 2022