Menu
Co dělat při nákupu vozu se stočeným tachometrem

Co dělat při nákupu vozu se stočeným tachometrem

4 minuty čtení

Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. Mnoho nepoctivých prodejců manipuluje s počtem najetých kilometrů. Jak poznat stočený tachometr?

Životnost automobilů se stále prodlužuje a zároveň narůstá i průměrný počet ročně najetých kilometrů. Dnes je běžné, že vůz ročně najede i 25 tisíc kilometrů a u služebních vozidel je to i dvojnásobek.

Hodnoty 120 tisíc kilometrů na tachometru tak vozidlo dosáhne klidně po třech letech. Lidé hledající ojeté auto však stále touží po nízkých stavech tachometru. Výsledkem je, že zhruba 40 procent nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravovaný stav tachometru.

Auta s nižším nájezdem jsou totiž vždy hodnotnější než ta s nájezdem vysokým. Bohužel laik rozpozná stočený tachometr jen velice těžko. Jak má postupovat? A co dělat, když zjistí, že auto mělo stočený tachometr?

Stočený tachometr – na co si dát pozor?

Koupě ojetého vozidla je vždycky nejistá věc. Pokud se někdo rozhodne ojeté vozidlo koupit, je důležité provést důkladnou prohlídku vozidla.

Tachometr ukazuje, kolik kilometrů vozidlo ujelo, a stočení může vést k tomu, že vozidlo je ve skutečnosti mnohem starší, než se zdá. Jaké kroky udělat a na co se zaměřit, než se člověk rozhodne ojeté vozidlo koupit?

  • kontrola vozidla na internetu
  • prověření vozidla – lze se obrátit na odborníka na vozidla, který pomůže zjistit, zda je tachometr skutečně stočený nebo ne. Odborník také zkontroluje stav motoru, brzd a dalších důležitých součástí, aby člověk získal úplný obraz o stavu vozidla.
  • servisní historie – vyžádat si od prodávajícího servisní historii vozidla pomůže zjistit, kolikrát bylo vozidlo servisováno a jaké opravy provedeny. Dokumentace o opravách dává jistotu, že vozidlo bylo opraveno dobře a není v něm žádný skrytý problém.
  • testovací jízda – před koupí vozidla by měl kupující podniknout testovací jízdu. Tím získá představu o stavu vozidla a zjistí, zda je vozidlo ve skutečnosti v dobrém stavu.

Prvním krokem by vždy měla být kontrola vozidla na internetu. Existují databáze, kde se zadá VIN kód auta. I když údaje nejsou vždy úplně přesné, zájemce aspoň zjistí, zda vybrané auto není někde vedené jako kradené, nebo není majetkem leasingové společnosti.

Dohledat se dají i záznamy z technických kontrol, při nichž se aktuální stav tachometru zapisuje. V případě koupě ojetého vozidla se opatrnost vyplatí.

Jak poznat stočený tachometr?

V některých případech lze poznat, že má auto stočený tachometr, už při pročítání inzerátu. Auto staré 10 let s nájezdem 50 tisíc kilometrů je vždy podezřelé. Takže pozor na na první pohled podezřelé nabídky.

I vizuální kontrolou samotného tachometru lze leckdy zjistit, jestli s ním bylo manipulováno či ne. Především čísla na ukazateli mají být v přesné rovině. Dále jsou podezřelé:

  • otisky prstů
  • šmouhy
  • nečistoty pod sklem přístrojové desky

Někdy dokáže manipulaci s tachometrem odhalit i diagnostika vozu. Jestli bylo s tachometrem manipulováno, lze zjistit i podle opotřebení vozu a stavu interiéru.

Málo ojetá vozidla mají v gumových pedálech hluboké zářezy. Postupně textura mizí. Hlavice řadicí páky se také s přibývajícími kilometry ošoupává. Stejně tak i volant bude více ohmataný.

U volantu to však neplatí vždy. Někteří vykutálení prodejci totiž nechají volant vyměnit.

Příliš levná vozidla bývají vždy podezřelá. Je to sice lákavé, nedat za auto majlant, avšak také můžou zůstat jen oči pro pláč. Proto je lepší se podezřele lákavým nabídkám vyhýbat.

Stočený tachometr – co dělat?

Co lze dělat, pokud si člověk koupí ojeté vozidlo a následně zjistí, že stav na tachometru neodpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů?

  • Je-li rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů spíše menší, lze požadovat slevu z kupní ceny. A to z důvodu takzvaného nepodstatného porušení smlouvy či nesplnění jakosti při převzetí.
  • Pokud je však zjištěný rozdíl v řádech desetitisíců kilometrů, má kupující právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající věděl či musel vědět, že kdyby měl kupující pravdivou informaci o počtu najetých kilometrů, daný automobil by si vůbec nekoupil.

Pokud by se prodávající odvolával na ujednání ve smlouvě, kterým vylučuje či omezuje svoji zákonnou odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem, může kupující argumentovat tím, že se jedná o zakázané ujednání, ke kterému se vůbec nepřihlíží.

Požadavek na vrácení kupní ceny z důvodu vady zahájí klasické reklamační řízení a prodávající o něm musí rozhodnout a o výsledku vás vyrozumět nejpozději do 30 kalendářních dnů.

Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení.

Poslední aktualizace: 20. 02. 2023