Menu
Silniční daň – na co si dát pozor

Silniční daň – na co si dát pozor

7 minut čtení

Silniční daň vypadá na první pohled a možná i na několik dalších pohledů velmi nevinně. Prostě se podniká, platí silniční daň a za auto, které člověk má pro sebe, daň neplatí. Jenomže daňová situace se může vyvinout velice nepříznivě. Stačí jeden den autem odvézt okurky pro svoje zelinářství. 

Silniční daň

Silniční daň je druh spotřební daně uvalené na nákup motorového vozidla v mnoha zemích. Je běžně známá jako spotřební daň z vozidel (VED), registrační daň vozidla (VRT), daň z auta nebo daň z používání silnic. Výnos z daně se používá na údržbu silnic a úhradu souvisejících služeb.

Výše uvalené silniční daně závisí na typu vozidla, jeho velikosti, objemu motoru nebo hmotnosti a místě registrace vozidla. Účelem daně je podpořit vozidla šetrná k životnímu prostředí a odradit automobily s vysokými emisemi.

Pokud jde o výhody, silniční daň pomáhá udržovat silnice tím, že poskytuje potřebné finanční prostředky na opravy a údržbu. Výnosy z této daně jsou směřovány do rozvoje silniční infrastruktury, údržby dálnic a ulic a bezpečnostních zařízení. Výsledkem je, že občané získají lepší mobilitu na veřejných komunikacích a dálnicích, což vede k celkově lepšímu zážitku pro všechny účastníky silničního provozu.

Příjmy ze silniční daně navíc pomáhají snižovat dopravní zácpy, díky čemuž jsou silnice bezpečnější pro chodce a cyklisty. Je to proto, že peníze mohou být použity na rozšíření silnic, vybudování speciálních pruhů nebo cest přístupnějších pro zranitelné skupiny a investice do nových technologií, jako jsou inteligentní dopravní systémy (ITS), které pomohou zmírnit dopravní zácpy.

Silniční daň navíc může pomoci snížit pojistné pro všechny řidiče. Pojišťovny z něj financují Fond pro odškodnění pojišťoven, který pomáhá vyplácet těm, kteří ztratili nebo poškodili svá vozidla při dopravních nehodách. To pomáhá zajistit, aby byli všichni chráněni před finančními ztrátami způsobenými dopravními nehodami.

A konečně, silniční daň je skvělý způsob, jak generovat veřejné prostředky na důležité společenské účely. Prostředky získané ze silniční daně lze například použít na dotování veřejné dopravy, zlepšení veřejných parků nebo přispění na charitativní účely.

Jde tedy o důležitý způsob, jak přispět k veřejným pracím, bezpečnosti a dalším potřebám společnosti. Pro majitele vozidel jsou to nezbytné náklady, které pomáhají zajistit, aby silnice byly bezpečné a dobře udržované. Navzdory nákladům, které ukládá majitelům vozidel, má dalekosáhlé výhody, které z něj činí důležitý přínos pro společnost.

Co je spotřební daň?

Spotřební daně jsou formou zdanění zboží a služeb při jejich nákupu. Na rozdíl od daní z příjmu, které se platí přímo úměrně k výdělku, jsou spotřební daně úměrné výši výdajů. Zatímco mnoho vlád používá daně z příjmu jako svůj hlavní zdroj příjmů, spotřební daně jsou celosvětově stále populárnější díky své schopnosti generovat příjmy a snižovat narušení trhu.

Nejběžnějším modelem spotřebních daní je daň z přidané hodnoty (DPH). DPH funguje tak, že přidává jednotnou sazbu daně na veškeré zboží a služby. Tato sazba je pak upravena podle výrobních nákladů, takže kupující platí pouze daň z dodatečné hodnoty přidané dodavateli při prodeji zboží nebo služby.

To usnadňuje správu daně, protože prochází řetězcem dodavatelů a spotřebitelů, takže je nemožné se jí vyhnout.

Další spotřební daní je daň ze zboží a služeb (GST). GST je vícestupňová daň uplatňovaná na prodej zboží a služeb. Na rozdíl od DPH se GST vztahuje na konečnou částku, kterou má spotřebitel zaplatit, spíše než na přidanou hodnotu každé jednotlivé transakce. Díky tomu je přitažlivý pro země, které mají nižší příjmové základny, protože vyžaduje méně zdrojů na správu a výběr.

Výhody použití spotřebních daní oproti daním z příjmu vyplývají především z jejich schopnosti snížit narušení trhu. Spotřební daně nejsou progresivní, to znamená, že s rostoucím příjmem roste i daňové zatížení. To je považováno za přínosné, protože pomáhá vyrovnávat nerovnosti v daňovém systému.

Poskytuje také pobídku k úsporám a investicím, spíše než k utrácení, protože daně jsou účtovány spíše z výdajů než z příjmu. Navíc, protože vlády často upravují sazby DPH a GST v závislosti na výrobních nákladech, spotřební daně vytvářejí pobídku pro podniky, aby udržovaly své náklady nízké.

Hlavní nevýhodou používání spotřebních daní je, že mají tendenci neúměrně postihovat nízkopříjmové domácnosti. U těchto domácností je méně pravděpodobné, že budou mít potřebné zdroje na nákup základního zboží a služeb, takže zvýšení daně jim může ztížit vyžití.

To je jeden z důvodů, proč některé země používají kombinaci daní z příjmu a spotřeby, takže ti, kteří jsou schopni platit více, přispívají do systému více.

Celkově jsou spotřební daně stále populárnější, protože vlády hledají způsoby, jak zvýšit příjmy a snížit narušení trhu. I když mohou být pro některé skupiny obyvatel přínosné, měly by být zaváděny opatrně, aby se zajistilo, že nebudou představovat nadměrnou zátěž pro domácnosti s nízkými příjmy.

Auta a předmět daně

Pokud daná osoba nechce platit daň, musí mít třeba elektromobil, hybridní auto a dokonce i auta na CNG a LPG nebo benzín E85 jsou od daně osvobozena. Platí to samozřejmě také při přestavbě CNG na LPG. Osvobození podléhá také městská doprava, záchranná služba a třeba hasiči. Poplatníkem daně je ten, kdo je zapsán jako provozovatel vozidla. Ale ne vždy.

Plátce daně

Daňové přiznání se podává zpětně do 31. ledna každého roku. Jako vždy se musí platit čtvrtletní zálohy na daň a v lednu se pouze vše zúčtuje a doplatí. Přebytky se použijí na další období a pokud je poplatník žádá zpět, musí si počkat.

Problém s autem je jiný. Zákon stanovuje, že i použití auta pro podnikatelskou činnost znamená povinnost platit daň. Daň se počítá za měsíc a jen jeden den vyúčtování nákladů za osobní auto v podnikání zakládá povinnost zaplatit měsíční daň – tedy 1/12  roční daně nebo denní daň 25 Kč.

Zaměstnanci a půjčení auta

Podobně je na tom zaměstnavatel, který proplácí zaměstnanci náhrady za používání vlastního vozidla. Daň musí nejen přiznat, ale sám odvést. To by ještě šlo zvládnout. Dalším problémem je půjčení auta. Za auto, které někdo použije pro podnikání, platí daň opět provozovatel.

Když se stane, že někomu člověk přenechá vůz a ten si uplatní náklady, opět jako majitelé platí daň a podává přiznání. Tady může dojít ke značným problémům, protože se o použití pro podnikání ani nemusí dozvědět.

Sazby silniční daně

Sazby daně nejsou vysoké, ale při více vozidlech se načítají:

  • do 800 cm3  – 1.200 Kč
  • nad 800 cm3 do 1250 cm3  – 1.800 Kč
  • nad 1250 cm3 do 1500 cm3  – 2 .400 Kč
  • nad 1500 cm3 do 2000 cm3 – 3.000 Kč
  • nad 2000 cm3 do 3000 cm3 – 3.600 Kč
  • nad 3000 cm3 – 4.200 Kč

Pokud člověk podniká v nákladní dopravě, jsou částky ještě podstatě vyšší. Například vozidlo o 2 nápravách nad 27 t vyjde na 46.200 Kč ročně.

Silniční daň je tedy jednoduchou daní, pokud od počátku člověk počítá s podnikáním. Běda, když ale použije auto občas nebo jej někomu půjčíte. Potom vznikne řádný účetní zmatek.       

Podnikání v nákladní dopravě

Dopravní podnikání je nezbytnou součástí téměř všech průmyslových odvětví. Je to páteř ekonomických aktivit, protože podniky potřebují zboží a produkty, které mají být přepravovány z jednoho místa na druhé. Doprava může zahrnovat přepravu zboží po zemi, po moři a vzduchem.

V průběhu let se dopravní podniky staly nezbytnými pro podniky i průmyslová odvětví. Automobilová, nákladní, kamionová nebo vlaková doprava a ještě jednodušší cyklistické kurýrní služby se staly nedílnou součástí odvětví elektronického obchodování a globálního obchodu. Majitelé dopravních podniků mohou dosáhnout značného zisku tím, že dodají zboží a služby rychle a bezpečně.

Sazby silniční daně u podnikání s nákladními automobily jsou podstatně vyšší než u osobních automobilů

Dopravní podniky mohou využít pokrok v technologii ke zlepšení své efektivity a zvýšení ziskovosti svých operací. Pomocí softwaru a sledovacích systémů GPS mohou dopravní podniky efektivně monitorovat, sledovat a řídit své aktivity, což vede ke zkrácení dodacích lhůt a úspoře nákladů na palivo a práci.

Průmysl se také stává udržitelnějším, protože pokrok v oblasti čisté energie, jako jsou elektrická nákladní vozidla, činí dopravu ekologičtější a efektivnější. S ekologií je mimo jiné spojená také ekologická daň. Udržitelné postupy jsou nejen prospěšné přírodě, ale jsou také nákladově efektivním řešením pro dopravní podniky.

   

Poslední aktualizace: 28. 05. 2023